Vážení rodiče, milí čtenáři,
rád bych vás informoval o zkušenostech s výukou metodou CLIL z pohledu vyučujícího.
Nejprve stručně k metodě (nebo spíše metodologii) CLIL (Content and Language Integrated Learning). Jde o integrované vzdělávání, o propojení výuky cizího jazyka s výukou odborného předmětu, v našem případě dějepisu a anglického jazyka. Na rozdíl od bilingvního vzdělávání (vedeného pouze v cizím jazyce) lze při metodě CLIL používat mateřský jazyk. Cizí jazyk a mateřský jazyk se v hodině prolínají a míra použití obou jazyků se odvíjí od jazykové vybavenosti žáků. Výhodou je přirozené využití jazyka v reálných situacích, kdy se žáci zbavují studu z užívání cizího jazyka a v kombinaci s mateřským jazykem snadněji komunikují.
A jaké jsou mé zkušenosti s metodou CLIL po téměř pěti měsících výuky? Po prvotním seznamování se s novou metodou, kdy počátky pro odlišný typ výuky a práce byly pro žáky náročnější, jsou nyní žáci již ve fázi přirozeného užívání. Učí se ve tvořivé atmosféře a spolu se mnou jako vyučujícím se stávají pracovní skupinou. Pracují ve dvojicích nebo ve skupinách, někteří si přejí více užívat češtinu a jiní zase více anglických slovíček. Pro žáky je i těžší zvyknout si, že se hodnotí formativně. Kdybychom hodnotili výuku metodou CLIL podle sumativního hodnocení, v anonymním dotazníku pro žáky vycházela průměrná známka chvalitebně (2).
Věřím, že se na sportovním gymnáziu bude zájem o tuto metodu prohlubovat, aby byla výuka ještě více pro naše žáky přínosnější a obohacovala je o nové, cenné zkušenosti.
Mgr. Miroslav Pokorný, vyučující D, AJ
Adresa
Vejprnická 56, 318 00 Plzeň
Tel.: 378 605 711
E-mail: posta@sgpilsen.cz
© 2025 Sportovní gymnázium Plzeň, posta@sgpilsen.cz